تاریخچه ی شستشو و ماشین لباسشویی ( قسمت دوم )

lebasshoyee 3

تاریخچه ی شستشو و ماشین لباسشویی ( قسمت دوم )

( اختصاصی از کورنیدو )

 

بعد از 1800 میلادی

یک لگن، یک صابون و آب گرم چیزهایی بودند که بیشتر مردم به طور گسترده برای شستن لباس از آن استفاده می کردند. نوعی ماشین لباسشویی وجود داشت که فقط بعضی از اقشار جامعه توان خرید و استفاده از آن را داشتند، این ماشین لباس شویی ها ابتدا به موسسات و بعدا به اقشار پولدار جامعه فروخته می شد.در همین زمان شستشو در رودخانه در اکثر نقاط جهان ادامه داشت.

 

بین سالهای 1800 و 1900، اروپا ، پیشرفت به سزایی داشت و طی این جریان مواد پاک کننده از قبیل صابون و لوازم شستشو را به اکثر خانه ها می فروختند. در سال 1848، ویلیام بلاکستون اولین دستگاه شستشوی دستی چوبی خود را ساخت و بسیاری از پیشرفت ها در قرن نوزدهم پدیدار شد. حجم زیادی از کارخانه های تولید وسایل شستشو از قبیل تشت های فلزی، چنگک، گیره ها،جا لباسی، پین ها و قفسه های خشک کن را تولید و آماده عرضه به عموم مردم کردند.

صابون در سال های 1800 فقط از لحاظ اقتصادی استفاده می شد، که عمدتا برای مقابله با لباس های بسیار ضعیف و یا لکه ها مورد استفاده قرار می گرفت.

در خانه ها به راحتی می توانستند صابون تولید کنند، اگر شما توان فراهم کردن مقدار زیادی خاکستر و چربی حیوانات یا روغن آن ها را می داشتید.

در اواخر 1800، شما می توانستید به راحتی سبدهای شست وشو در برندهای مختلف را خریداری کرده و یا صابونی که از قبل ساخته شده بود را، تهیه کنید.

در همین زمان بوراکس به عنوان یک محصول تمیز کردن معجزه آسا معروف شد. در اواخر دهه 1800 تا اوایل دهه 1900 صنعت لباسشویی به شدت گسترش یافت و پیشرفت اساسی کرد.

بعد از 1900 میلادی

در اوایل 1900، تشت های چوبی جایگزین تشت های فلزی شد. اولین وسیله ی شستشوی دستی به این صورت بود که اهرمی وسط تشتی فلزی باعث چرخش آن می شد و آن را به گردش درمی آورد. این مدل لباس شویی در سال 1946 در آمریکا اختراع شد و با پیشرفت های حاصل از آن اولین ماشین لباسشویی الکتریکی در سال 1908 توسط فردی به نام آلوا فیشر، طراحی و ساخته شد.

در سال 1911 این ماشین با یک سیلندر دورانی و تیوب فلزی جایگزین شد.

در سال 1920،  یک هیتر برای گرم کردن آب به آن اضافه شد و اختراع بعدی اضافه شدن تایمر زمانی به آن بود که اجازه می داد دستگاه مدت مشخصی کار کند.

جان چمبرلین کسی بود که در سال 1930 ماشینی ساخت که می توانست شستشو و خروج آب ( خشک کردن ) را با هم انجام دهد.

در سال 1948 اولین لباسشویی اتوماتیک توسط شرکت ویرپول معرفی شد و سال 1951 اولین ماشین لباس شویی تمام اتوماتیک در اروپا ساخته شد.

در سال 1957 دستگاهی  با 5 کلید ساختند که قابلیت تنظیم دما و سرعت چرخش را دارا بود. تنها دو برنامه از آن زمان بر روی دستگاه های امروزی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما