تاریخچه ی شستشو و ماشین لباسشویی ( قسمت اول )

تاریخچه ی شستشو و ماشین لباسشویی ( قسمت اول )

( اختصاصی از کورنیدو )

دستگاه لباسشویی یکی از وسایل خانه می باشد که از زمان های بسیار قدیم وقت و انرژی زیادی را از متخصصان و مخترعان گرفته تا به شکل امروزی درآید.

شستشو به طور قابل توجهی در طول تاریخ بشر پیشرفت داشته است اما در این مقاله سعی داریم بدانیم قبل از تحولات صنعتی قرن بیستم، شستشو به چه صورت بوده است و تا امروز چه پیشرفتی داشته است….!!!!

 

قبل از 1800 میلادی

در سال های قبل از 1800 میلادی مردم لباس های خود را به رودخانه ها می بردند تا از تخته ها و سنگ ها برای شستشو استفاده کنند.

طبق افسانه های روم باستان، صابون نام خود را از کوهی به نام ساپو که حیوانات در آن قربانی می شدند گرفته است. باران مخلوط چربی حیوانات ذبح شده و باقیمانده خاکستر آنها را به پایین رودخانه ها جاری می کرد. زنان بعد از مدتی متوجه شدند که این مخلوط خاصیت پاک کنندگی دارد.

این مخلوط تا سال 1700 میلادی برای خانواده هایی که پولدار بودند خریداری شده و برای لکه برداری استفاده می شد.

شستشو با دستگاه به بعد از 1700 میلادی بر میگردد و مردم بسیار کمی چنین دستگاهی را مشاهده کرده بودند و فقط در خانه های قشر خاصی از مردم و خانواده های پولدار مشاهده می شد.

اولین ماشینی که توجه بسیار زیادی به خود جلب کرد توسط ادوارد بتئام در سال 1786 اختراع شد و با شعار ” کار با یک فشار ” تولید شده و به فروش می رسید. در پایان اواخر قرن هجدهم، رقبای دیگر نیز اختراعاتی مشابه داشتند و تبلیغات زیادی روی آن انجام می دادند.

دو طرح از راجرسون و سیدگی از کشور انگلستان تولید شد و بیشتر در بیمارستان ها و سایر ادارات خصوصی استفاده می شد. این اختراعات فقط پیشرفت هایی جزئی در صنعت لباس شویی را متحمل می شد.

3 thoughts on “تاریخچه ی شستشو و ماشین لباسشویی ( قسمت اول )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما