9 دلیل اصلی عدم سرمادهی یخچال

دلایل خرابی یخچال

چرا یخچال خنک نمیشود؟

برای بسیاری از ما پیش آمده است که بعضا سرمادهی یخچال مان کم شده و یا از بین رفته است. در اینجا دلایل خرابی یخچال را بازگو می کنیم تا در بعضی موارد از بوجود آمدن دوباره این مشکل، جلوگیری شود.

کثیف بودن کویل های کندانسور

کویل های کندانسور معمولا در پشت و یا زیر یخچال قرار دارند. وظیفه ی این کویل ها گرفتن گرما از محیط یخچال و انتقال آن به بیرون یخچال می باشد. با کثیف بودن آن این انتقال حرارت کم شده و گرمای کمتری از درون دستگاه می گیرد و در نتیجه خوراکی های داخل یخچال به اندازه کافی سرد و خنک نمی شوند. کویل های یخچال را بررسی کنید و در صورت کثیف بودن آن ها را تمیز کنید.

موتور فن کندانسور

موتور فن کندانسور هوای اطراف کویل های کندانسور و کمپرسور را به گردش درآورده، خارج ساخته و باعث خنکی آن ها می شود. در صورتی که این قطعه خوب کار نکند موجب سرمادهی کمتر یخچال می شود. برای تست آن پروانه آن را با دست بچرخانید تا ببینید موتور آن به گردش در می آید یا نه، اگر به چرخش درآمد با مولتی متر بررسی کنید که اتصال آن برقرار باشد. در غیر این صورت موتور فن را تعویض کنید.

موتور فن اواپراتور

موتور فن اواپراتور یخچال تمامی هوای خنک کویل های سرد اواپراتور را در یخچال و فریزر به گردش در می آورد، بعضی از یخچال ها دارای دو فن برای گردش بهتر جریان هوا می باشند.

در یخچال های با یک اواپراتور، اواپراتور در قسمت فریزر قرار گرفته شده است. اگر فن اواپراتور کار نکند، نمی تواند هوای سرد را در محفظه یخچال بچرخاند. در پی چنین اتفاقی، فریزر سرد مانده و یخچال سرمای خود را از دست می دهد و گرم می شود. برای پیدا کردن ایراد فن آن را با دست بچرخانید اگر فن به طور آزادانه نچرخید، باید آن را توسط متخصص مربوطه تعویض نمود. برای تست سیم پیچ آن نیز از یک مولتیمتر استفاده می کنیم تا مشخص شود سالم است یا نه و در صورت قطعی موتور فن باید جایگزین شود.

برای تعمیر یخچال روی لینک کلیک کنید و یا با شماره های درج شده داخل سایت تماس حاصل فرمایید.

رله استارت

رله با استارت کمپرسور استارت می زند و این دو به هم پیوسته هستند. اگر رله استارت نزند کمپرسور نیز استارت نخواهد خورد و امکان دارد قطع و وصل شود و به اندازه کافی سرما تولید نکند. برای تست رله و اینکه ارتباط آن با موتور قطع شده است یا نه از یک مولتی متر استفاده کرده و سوکت های آن را بررسی کنید. در صورت خرابی توسط تکنسین مورد تایید شرکت آن را تعویض نمایید.

ترموستات کنترل دما

از دیگر دلایل خرابی یخچال ، ترموستات می باشد. ترموستات کنترل دما، ولتاژ را به موتور کمپرسور، موتور فن اواپراتور و موتور فن کندانسور میرساند و باعث شروع به کار کردن آن ها می شود.

در صورت معیوب بودن موتور استارت نخواهد زد و یخچال استارت نخواهد زد.

برای تست ترموستات، آن را از پایین ترین درجه به بالاترین درجه بچرخانید، اگر صدای تق شنیدید سالم می باشد و در غیر این صورت نیاز به تعویض دارد. روش دیگر تست، استفاده از مولتی متر می باشد.

خازن راه انداز

خازن راه انداز موجب استارت خوردن موتور می باشد. در صورت خرابی خازن موتور استارت نخواهد زد و یخچال سرد نخواهد شد.

ترمیستور

ترمیستور، دمای یخچال را کنترل می کند و دمای  یخچال را به برد می فرستد و برد دستور استارت کمپرسور و موتور فن را می دهد. در صورت خرابی ترمیستور این مراحل انجام نخواهد شد و دستگاه خنکی نخواهد داد.

کمپرسور

کمپرسور یک موتور و قسمت اصلی یخچال است که مبرد را فشرده ساخته و آن را از طریق اواپراتور و کویل های کندانسور گردش می دهد. اگر کمپرسور کار نکند، یخچال خنک نمی شود. معمولا تعویض کمپرسور مرحله آخر عیب یابی می باشد.

برد دستگاه

برد دستگاه نیز مانند موتور از قسمت های اصلی دستگاه و اتصال دهنده فرمان قطعات می باشد. این قسمت از دستگاه به ندرت معیوب می شود و کمترین دلایل خرابی یخچال را دارا می باشد و باید کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

در این مقاله دلایل خرابی یخچال را بیان کردیم… در مقالات بعدی به صورت تخصصی تر بررسی می کنیم.

2 thoughts on “9 دلیل اصلی عدم سرمادهی یخچال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما