چه وسایلی را نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهیم؟

بیست وسیله ای که هیچوقت نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید

ماشین ظرفشویی یکی از ضروری ترین و مهمترین وسیله های داخل آشپزخانه می باشد. روزانه، ظرفهای کثیف به درون آن وارد شده و پس از بیرون آمدن، تمیز تحویل ما داده می شوند. برای مراقبت از آن باید بدانید چه چیزهایی درون آن قرار می دهید و چه چیزهایی را نباید درون آن قرار دهید.

در اینجا نظریات کارشناسان معروف شرکت بوش و ویرپول را به شما انتقال می دهیم، بعضی از این نظریات شما را متعجب خواهد کرد. انجام این کارها تعمیر ماشین ظرفشویی شما را بسیار به تعویق می اندازد.

چاقوهای تیز

ماشین ظرفشویی می تواند تیغه های چاقو را کند کند، بنابراین بهتر است چاقوها را با دست بشویید. حتی اگر فروشنده چاقو به شما بگوید که مشکلی پیش نمی آید و کند نمی شود بدانید فقط تبلیغات می باشد و در هر صورتی چاقوی شما کند خواهد شد.

قاشق، چنگال و چاقوهای دو تکه

بعضی از قاشق چنگال ها و چاقوها دارای دسته پلاستیکی می باشند که این دسته ها با چسب به آن ها چسبیده اند. حرارت زیاد ماشین ظرفشویی می تواند این چسب ها را شل کرده و به مرور به آن ها آسیب برساند. پس بهتر است این وسیله ها را با دست بشویید.

ماهی تابه و ظروف نچسب

ماهی تابه و ظروف نچسبی که برای پخت و پز بکار می روند دارای یک لایه ی نازک می باشند که با قرار دادن در ماشین ظرفشویی به مرور زمان خاصیت خود را از دست داده و خراب می شوند.

ظروف چدنی

ظروف چدنی هرگز نباید در دستگاه قرار بگیرند. مدت زمان زیادی طول می کشد تا سطوح چدنی پاک شوند و مواد شوینده های ظرفشویی باعث خش افتادن و زنگ زدگی آن ها می شوند. آب و اسفنج های غیر قابل جذب بهترین پاک کننده ها هستند. مراقبت از وسایل آشپزی چدنی و آهنی  می تواند تا سال ها آن ها را سالم و قابل استفاده قرار دهد.

ظروف حاوی با تصاویر مینیاتوری و منقوش

بعضی از ظروف آشپزخانه حاوی تصاویری که دارای نقش و نگار می باشد، هستند. گذاشتن این ظرف ها درون دستگاه ممکن است شکل های روی آن را کمرنگ و یا از بین ببرد.

ظروف عتیقه و خیلی ظریف

ظروف قدیمی و عتیقه و یا ظرف های بسیار ظریف که با دست ساخته شده اند را نباید در دستگاه قرار دهید و بهتر است با دست آن ها بشویید.

ظروف سرامیکی نقاشی شده با دست

اگر میخواهید این ظروف را برای مدت طولانی حفظ کنید از قرار دادن آن ها در ماشین جلوگیری کنید.

کریستال

بعضی از ظروف کریسالی به حرارت زیاد حساس می باشند و بعد از مدتی هاله ای ابری مانند روی آنها پدید می آید. به هنگام خرید دستورالعمل ظروف را با دقت بخوانید.

شیشه شیر

قرار دادن شیر شیر در ماشین بعد از چند بار آن ها را زرد کرده و باعث تغییر رنگ می شود. بهتر است شیشه شیر با دست شسته شود.

درب زودپز

هیچگاه درب زودپز را درون دستگاه قرار ندهید بخصوص که بعضی از آن ها الکتریکی می باشند و احتمال سوختن دارند. درب زودپز به دلیل اینکه دارای سوراخ های متعدد می باشد به خوبی درون محفظه های آن شسته نشده و باقی مانده غذا و چربی ها درون آن باقی می مانند.

ماشین ظرفشویی یکی از ضروری ترین و مهمترین وسیله های داخل آشپزخانه می باشد. روزانه، ظرفهای کثیف به درون آن وارد شده و پس از بیرون آمدن، تمیز تحویل ما داده می شوند. برای مراقبت از آن باید بدانید چه چیزهایی درون آن قرار می دهید و چه چیزهایی را نباید درون آن قرار دهید.

در اینجا نظریات کارشناسان معروف شرکت بوش و ویرپول را به شما انتقال می دهیم، بعضی از این نظریات شما را متعجب خواهد کرد.

ظروف طلاکوبی شده

بر خلاف ظروف نقره ای که اکثرا می توانند در داخل ماشین ظرفشویی قرار بگیرند وسایل آشپزی طلای رنگ در ماشین ظرفشویی کمرنگ شده یا رنگ خود را از دست می دهند.

برنج و برنز

این فلزات می توانند در زمان شستشو در ظرفشویی خرد شده و تغییر رنگ داده شوند. شستن با دست برای حفظ زیبایی و ماندگاری آن ها الزامیست.

ظروف آلمینیومی

 آب بسیار گرم در ماشین ظرفشویی می تواند سطوح آلومینیومی را لکه دار کند و مواد شوینده نیز می توانند به آن آسیب برسانند. حتی اگر مطمئن هستید که آسیبی به ظرف وارد نمی شود هم ظروف آلمینیومی خود را درون آن قرار ندهید زیرا به مرور کیفیت آن را خراب می کند.

فقط ظروفی را می توانید درون آن قرار دهید که به کارخانه سازنده آن مطمئن باشید و برچسب روی ظرف را نگاه کرده باشید.

ظروف چوبی

آب بسیار داغ می تواند ظروف چوبی را خراب کرده و یا شکافی ایجاد نماید و استحکام آن ها را کم کند.

بسیاری از انواع پلاستیک

به غیر از مواردی که ماشین ظرفشویی مشخص کرده است، اقلام پلاستیکی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. اقلامی که برچسب ” dishwasher safe” را ندارند ، باید در قفسه بالا قرار داده شوند. در غیر این صورت، عنصر گرما و حرارت ممکن است آنها را ذوب کند و یا تغییر شکل در آنها ایجاد کند.

فلاسک و لیوان های مسافرتی

حرارت بالای دستگاه به استیل فلاسک ها و این لیوان ها اسیب وارد می کند.

ظرف غذای اکریلیک

آب گرم و مواد شوینده می تواند ظروف اکریلیکی و دیگر وسایل آشپزی که دارای اکریلیک هستند، آسیب برساند و سبب ریزش این مواد و شستشوی هرچه روی آنها است، بشود.

ظروف چسب کاری شده

ظروف شکسته ای که آن ها را با چسب چسبانده اید را به هیچ عنوان درون ماشین قرار ندهید، حرارت چسب را باز کرده و آسیب می رساند.

ظروف مدرج

بهتر است این ظروف با دست شسته شوند زیرا حرارت بالا درجه های آن را به مرور پا خواهد کرد.

هر وسیله ای با برچسب کاغذی

ماشین های ظرفشویی می توانند برچسب های کاغذی را از بطری ها و بقیه ظروف پاک کنند. این تکه های کاغذی می توانند در قسمت تخلیه ماشین ظرفشویی قرار بگیرند یا روی ظروف دیگر چسبیده شوند و مشکل ایجاد کنند. ابتدا برچسب ها را پاک کنید و سپس درون دستگاه قرار دهید.

ظروف با قطعات بزرگ مواد غذایی چسبیده بر روی آنها

این مورد شاید نیاز به گفتن نداشته باشد اما در تعمیرات مشاهده شده تکه های بزرگ غذا در خروجی دستگاه گیر کرده و به دستگاه آسیب رسانده اند و موجب هزینه تعمیرات شده اند. ابتدا ظروفی که باقی مانده غذا در آن ها زیاد است را پاک کرده و سپس درون دستگاه قرار دهید.

با رعایت این موارد نیاز به تعمیر ظرفشویی شما و هزینه کردن برای آن دیگر نیاز نخواهد بود.

4 thoughts on “چه وسایلی را نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما