طرز کار یخچال 

طرز کار یخچال 

(اختصاصی از کورنیدو)

 

اختراع یخچال یکی از مهمترین اختراعات بشر تا به امروز بوده است. پیش از این مردم خوراکی های خود را درون نمک و امثال آن نگهداری می کردند ولی امروزه با اختراع یخچال تا مدت ها می توانند غذاهای خود را محافظت نمایند و از رشد باکتری ها، قارچ ها و فاسد شدن غذاها جلوگیری نمایند.

اساس کار یخچال ها، کاهش دما و خارج کردن گرمای درون یخچال به وسیله مبرد های خنک کننده و سرما ساز می باشد.

یخچال ها از چند قسمت اصلی تشکیل شده اند که در زیر بیان کرده ایم:

1 – لوله های مبدل حرارتی

این لوله ها و کویل ها در درون یخچال و بیرون یخچال وجود دارند که وظیفه آن ها جا به جایی مبرد می باشد.

2 – مبرد

ماده ای است که به واسطه ی ترکیبات شیمیایی که دارد، موجب خنک شدن و یخ زدن می شود.

3 – شیر انبساط

این شیر از لوله های بسیار نازکی تشکیل شده است که وقتی مبرد با فشار به درون آن وارد می شود، فشار آن شکسته شده و به حداقل می رسد.

4 – کمپرسور

کمپرسورهای یخچال خانگی از دو بخش مکانیکی و الکتریکی ساخته شده ‌اند که هر دو قسمت درون پوسته‌ای فلزی قرار گرفته اند.

قسمت الکتریکی در بیشتر یخچال های خانگی یک موتور لکتریکی از جنس آسنکرون می‌باشد که وظیفه به حرکت درآوردن قسمت های مکانیکی کمپرسور را به عهده دارد. در کمپرسورهای یخچال های جدید از سیستم جدیدی به اسم اینورتر استفاده شده است که راندمان را بالاتر و هرینه ها را کمتر کرده است.

همینطور قسمت مکانیکی کمپرسورهای در دستگاه های خانگی شامل یک سیلندر می باشد که پیستون آن به وسیله ی موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید. سیستم رفت و برگشتی پیستون باعث به وجود آمدن مکش و دهش می‌شود. باید بدانیم که در کمپرسورهای نوع خطی ، روتاری و یا کمپرسورهای نوع اسکرال، میل لنگ دیگر وجود ندارد. مقدار معلومی از روغنی که مخصوص این کار ساخته شده داخل کمپرسور وجود دارد که وظیفه روانکاری و خنک‌کردن قسمت های مکانیکی و الکتریکی را بر عهده دارد.

5 –  کندانسور

کندانسور یا همان لوله های پشت دستگاه وظیفه خنک کردن مبرد را به عهده دارند چرا که وقتی مبرد از فریزر عبور می کند گرمای محیط را جذب کرده و گرم تر می شود این گاز که توسط کمپرسور مکش می شود با داخل شدن به کندانسور دمای خود را با محیط تبادل کرده و از گرمای آن کاسته می شود و دوباره به درون کمپرسور وارد شده و دهش می شود ( اگر دقت کنید پشت یخچال همیشه گرم تر می باشد).

6 – اواپراتور

 اواپراتور وظیفه ی جذب گرما از محیط داخل دستگاه را به وسیله مایع مبرد به عهده دارد.

نحوه کار :

با استارت خوردن کمپرسور، مبردی که درون آن بسیار داغ و پر فشار شده است  با دهش بسیار زیاد به سمت کندانسور( شبکه های پشت یخچال ) وارد می شود، در این هنگام تبادل گرما با محیط صورت گرفته و از شدت گرمای آن کم می شود.

پس از عبور مبرد از کندانسور و کمتر شدن گرمای آن، به داخل لوله موویی که لوله های بسیار نازکی هستند و به حالت دایره ای می باشند وارد می شوند و فشار و گرمای آن کامل از بین رفته و بسیار سرد می شود. در این هنگام مبرد به اواپراتور وارد شده و در سراسر یخچال به گردش در می آید و گرمای داخل یخچال را جذب کرده تا به دمای تنظیم شده برسد. مبرد پس از طی کردن این گردش، دوباره به کمپرسور وارد شده و این سیکل پشت سر هم تکرار می شود.

 

One thought on “طرز کار یخچال 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما