خازن و روش های تست آن در کولرگازی 1

روش های تست خازن در کولرگازی 1

( اختصاصی از کورنیدو )

در این مقاله خازن را تعریف کرده و نحوه تست آن را در مقاله ی بعدی شرح می دهیم.

خازن به تعریف ساده، ذخیره کننده انرژی می باشد. از خازن در راه اندازی موتور فن و کمپرسور در سیستمهای تهویه مطبوع استفاده می شود.

انواع خازن

1 – خازن خشک ( راه انداز )

این خازن جهت کار متناوب و غیر دائم به کار می رود و دارای ظرفیت زیاد، ولتاژ کم نسبت به خازن روغنی و به طور لحظه ای وارد مدار می شود ( 1 تا 4 ثانیه ) و همراه سیم پیچ استارت از مدار خارج می شود. خازن راه انداز در موتورهایی که سیم پیچ استارت آن ها از مدار خارج می شود استفاده می شوند. حداکثر استارت خازن خشک 5 تا 10 دفعه در یک ساعت می باشد.

2 – خازن روغنی

خازن های روغنی دارای ظرفیت پایین تر و ولتاژ بالاتر نسبت به خازن خشک می باشند و بصورت دائم در مدار بسته می شوند.

در کولرگازی ها دو نوع خازن روغنی استفاده می شوند :

2.1 – خازن های روغنی موتور (کمپرسور) که ظرفیتی بین 20 تا 65 میکروفاراد در ظرفیت های مختلف دارند.

2.1 – خازن های روغنی موتورفن که که ظرفیتی بین 3 تا 10 میکروفاراد دارا می باشند.

 

لازم به ذکر است کلیه خازن های مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع باید PROTECTED ( محافظ در برابر نوشتن ) باشند و این کلمه بایستی بر روی بدنه خازن درج شده باشد.

اساس کار خازن بر این اصل است که وقتی در یک مدار قرار می گیرد یکی از جوشن ها از الکترون اشباع می گردد، در حالی که الکترونهای جوشن دیگر کاهش می یابند و این جوشن دارای تعدادی پروتون اضافی می گردد. هنگام تعویض جهت جریان و ولتاژ؛ الکترون های جوشن اشباع شده و در مدار سیم پیچ استارت به جریان در می آیند و سبب افزایش شدت جریان می شوند.

 در یک موتور تک فاز گشتاور راه اندازی وجود ندارد، یعنی محور یک موتور تکفاز بلافاصله پس از اتصال موتور به برق، شروع به حرکت نمی کند. برای حرکت دادن موتور، از یک خازن، جهت راه اندازی اتوماتیک دستگاه استفاده می شود.

در بعضی از کولر گازی ها که موتور قدرت زیادی برای راه اندازی می خواهد علاوه بر سیم کشی اصلی، به یک سیم بندی اضافی که سیم بندی راه انداز نامیده میشود، مجهز می گردد. این سیم بندی با یک خازن، که خازن راه انداز (Hard Start) نامیده می شود و به صورت سری به آن متصل است، به طور موازی به ترمینال های شبکه تکفاز متصل می گردد.

مجموعه خازن و سیم بندی راه انداز را طوری قرار می دهند که اختلاف فاز بین جریان ها در دو سیم بندی استاتور خیلی زیاد شود. به همین جهت موتور شبیه موتور دو فاز عمل می کند. این دو جریان یک فوران گردان ایجاد می کنند که باعث به حرکت در آمدن روتور می شود.

تا اینجا خازن هایی که در کولر گازی استفاده می شوند را شناختیم و نحوه عملکرد آن را یاد گرفتیم.

در مقاله بعدی روش های تست خازن را تشریح می کنیم.  

 

16 thoughts on “خازن و روش های تست آن در کولرگازی 1

    • Kornido says:

      جناب بستگی به نوع کمپرسور دارد از 25 تا 35 میکروفاراد، بسته به مدل و نوع کولرگازی

    • Kornido says:

      دوست عزیز شما جای دیگه هم با یه اسم دیگه فقط اومدید قیمت گرفتید.
      هزینه خازن و اجرت تعویض از 50 به بالا هستش بسته به نوع خازن

  1. رضا سلیمانی says:

    درود برشما ممکنه دیاگرام اتصال خازن هارد استارت رو با خازن اصلی برام ارسال کنید در برخی کولرها این دوخازن توسط قطعه ای شبیه خازن فن موتور به هم متصل شده است. سپاسگزارم

    • Kornido says:

      با سلام.
      دیاگرام درخواستی موجود نمی باشد و در کتابهای آموزشی کولر گازی دیاگرام های آن به طور کامل کشیده شده است.

  2. آرش says:

    باسلام
    سوالی داشتم اگه امکان داشت راهنمایی بفرمایید
    ماشین لباسشویی دوقلو یه خازن استوانه ای داره با 4 تا پایه خروجی که روی نقشه خودش 2 رنگ رو زده 10 میکرو و دورنگ دیگه رو 5 مییکرو فاراد زده
    سوال من اینجاست که چرا سیم های خروجیه این 5 میکرو فاراد رو دوباره در انتها به یه خازن کتابی سری CBB61 متصل کرده که 2 تا سیم خشک کن لباسشویی به این متصل میشه من به محض روشن کردن موتور خشک کن دیدم این خازن کتابی آب شد
    کسی دلیلش رو میدونه؟ممننون میشم راهنمایی فرمایید

  3. حمید says:

    سلام
    میشه برای کولر گازی ۱۲۰۰۰ از خازن کولر گازی ۱۸۰۰۰ استفاده کنیم ؟
    خازن با ظرفیت بیشتر بهتر نیست ؟ اگر نه ،لطفا بفرمایید چه مشکلی دارد؟
    سوال بعدی اینکه خازن برای همه مارک های کولر گازی ۱۲۰۰۰ یکی هست یا برای مارکهای مختلف کولر مثل AUX یا LG یا… با ظرفیت یکسان ۱۲۰۰۰ فرق میکند ؟
    ممنون

    • Kornido says:

      با سلام
      خازن برای کمپرسورهای پیستونی و روتوری کمی متفاوت می باشد.
      برای کولر 12000 خازن 30 الی 35 استفاده نمایید
      با تشکر

  4. جابر فلاح says:

    سلام هود سیمر دارم وقتی روشن میکنم کار نمیکند حتما باید یواش پروانه رو بچرخونم شروع به کار کنه . درجه شماره ۲و ۳ باید فنو یه دستی بزنم شروع به کار کنه و بعد فشار مکش هود هم کم شده ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. Farjad says:

    با سلام، من فن کولر رو تعویض کردم و الان بعد از چند دقیقه کار از کار میافته. رفتم خازن 10 زدم ولی همچنان این مشکل هست و یا اصلا استارت نمیخوره، یا میخوره و بعد از حدود 30-40 ثانیه از گردش می ایسته… میخواستم ببینم با بالا بردن ظرفیت خازن مثلا تا ۲۴ میکرو فاراد، اول اینکه مشکلی پیش نمیاد و دوم اینکه ممکنه مشکل حل شه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما