دلایل اورلود کولر گازی

اورلود چیست

دلایل اصلی اورلود کولر گازی چیست؟!

شاید برای شما پیش آمده باشد که در روزهای بسیار گرم تابستان که درجه حرارت در حداکثر می باشد و یا کسانی که در شهرهای جنوبی زندگی می کنند، ناگهان سرمایش دستگاه از بین رفته، موتور کولرگازی شما از کار افتاده و فقط فن دستگاه بیرونی شما کار می کند. در اصطلاح عامیانه به این اتفاق اورلود شدن می گوییم.

حال تعریفی علمی از این اتفاق در زیر می آوریم:

در صورتیکه جریان مصرفی دستگاه از جریان در نظر گرفته شده (به طور مثال 13A) به مدت 3 دقیقه مداوم بیشتر شود، موتور دستگاه از کار افتاده و فقط فن کار خواهد کرد.

برای تعمیر کولر گازی در تهران با شماره های درجچ شده داخل سایت تماس حاصل فرمایید و یا روی لینک کلیک کلیک کنید.

زمانیکه در 3 دقیقه ی بعدی جریان بیشتر از 13A  نشود و کاهش یابد دستگاه در وضعیت قبلی خود قرار می گیرد و مجددا کار خواهد کرد. تا زمان کاهش شدن جریان برد دستگاه هر سه دقیقه جریان را اندازه گیری می کند تا دوباره دستگاه شروع به کار کند. اگر دستگاه در یک بازه زمانی 20 دقیقه ای سه بار به صورت متمادی در وضعیت اورلود(OverLoad) قرار گیرد دستگاه به صورت کامل خاموش شده و باید به وسیله ریموت کنترل دوباره روشن شود. در این حالت به اصطلاح تکنسین ها دستگاه اورلودی می باشد و موتور دستگاه به واسطه آمپر اضافه ای که می کشد باید تعویض شود.

باید بدانیم محافظ اورلود یا همان OLP  مخفف کلمه های Overload Protection  می باشد.

مقدارOLP هر دستگاه بر روی برچسب فنی کندانسور مشخص شده است و بیشترین مقدار آمپری می باشد که دستگاه توان مقاومت در برابر آن را دارد. اورلودها به دو صورت مغناطیسی و حرارتی ساخته می شوند و بسته به نوع دستگاه از آن ها استفاده می شود.

در اسپلیت ها، بسته به جدید بودن یا قدیمی بودن دو مدل اورلود کار گذاشته می شود:

در بعضی از مدل ها بیرون کمپرسور نصب می شود و در بعضی از کمپرسورهای جدیدتر درون آن نصب می شود.

به طور معمول وقتی کمپرسور اورلود می کند که بسیار داغ شده باشد، از این رو به هنگام اورلود کولر گازی بسیار مراقب دستان خود باشید تا نسوزید و از دست زدن به کمپرسور خودداری کنید.

پایین آوردن دمای دستگاه تا نیم ساعت زمان می برد، بنابراین عجله نکنید. دستگاه را از برق در آورده برای پایین آوردن درجه حرارت کمپرسور و استارت زدن آن از آب خنک استفاده کنید و بسیار مراقب باشید تا سر سوکت های متصل به دستگاه خیس نشوند.

برای تست آمپر دستگاه نیز از یک آمپر متر استفاده کنید تا زودتر به مشکل دستگاه پی ببرید.

از دلایل دیگر اورلود کولر گازی می توان به :

1 – کثیف بودن کندانسور و کار نکردن صحیح کندانسور

2 – کم شدن ولتاژ ورودی به دستگاه

3 – از کار افتادن و سوختن فن کندانسور

4 – نصب غیر اصولی و … نام برد.

توجه داشته باشید اگر به چنین مشکلی برخوردید به هیچ عنوان خودتان و به تنهایی کمپرسور را تست نکنید و با متخصص مربوطه تماس حاصل فرمایید.

 

11 thoughts on “دلایل اورلود کولر گازی

  1. pirooz says:

    با سلام.
    یک دستگاه ال جی هست که فقط با شاسی روشن میشه و حتی با یک کنترل دیگه هم تست کردیم روشن نشد.به نظرتون مشکل از برد هستش یا چشمی؟

    • Kornido says:

      اول چشمی و قطعات مربوط به آن را تست کنید و در مرحله بعد برد را چک نمایید.
      مشکل از سوکت چشمی هم می تواند باشد.

  2. hadi says:

    دستکاه کولر گازی بعضی مواقع توی گرمایش باد سرد داره و بعد از مدتی گرم میشه علت چیه؟(ال جی گلد)

    • Kornido says:

      دوست عزیز به دلیل گرم کردن محیط، پنل آف شده و فقط فن به کار می افتد. به همین دلیل شما فکر میکنید باد سرد هستش در صورتیکه فقط باد فن هستش.

  3. محمدرضا says:

    سلام
    یک کولر 18 هزار کنوود در صبح ها و شبها خوب کار میکنه ولی در اوج گرما میره روی فن. البته محیط کاری کولر آفتاب خور هستش و کمی بزرگ هستش آیا دلیلش میتونه این دو مورد باشه یا دلیلی دیگری دارد

    • Kornido says:

      جناب باید از دلایل دیگه باشه. وقتی میره روی فن بعد چند دقیقه دوباره استارت میخوره؟! اگر که زمان میبره دستگاه اورلود کرده و باید تمام دلایل اورلود بررسی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما