بررسی تخصصی انواع کمپرسورها

معرفی کمپرسور

کمپرسورها در حکم قلب تپنده یک سیستم برودتی می باشند و وظیفه انتقال گاز مبرد از فشار پایین (LP) به فشار بالا (HP) را در سیستم تبرید بر عهده دارند.

کمپرسورهای سیستم های تبرید می توانند بر حسب ساختار کلی، طریقه کارکرد و دمای تبخیر اواپراتور، دسته بندی شوند.

برای تعمیر کولر کولر گازی روی لینک کلیک کرده و یا با شماره های درج شده داخل سایت تماس حاصل فرمایید.

در اسپلیت ها و کولر گازی ها از کمپرسورهای نوع هرمتیک(بسته) استفاده می شود. در این نوع کمپرسورها تمام اجزا داخل یک محفظه بسته قرار دارند و امکان هیچگونه سرویسی وجود ندارد مگر اینگه کمپرسور با دستگاه های مخصوص بریده شود به همین دلیل در صورت خرابی هر یک از قطعات داخلی، باید کمپرسور جدیدی جایگزین و تعویض شود.

تقسیم بندی کمپرسورها از نظر ساختار کلی

– نوع بسته (Hermetic)

– نوع نیمه بسته(Semi Hermetic)

– نوع باز(Open Type)

از لحاظ مکانیزم داخلی کمپرسورهای بسته به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • رفت و برگشتی (پیستونی)
  • دوار (روتاری)
  1. تک تیغه ای
  2. چند تیغه ای
  3. یک پیچی
  4. دو پیچی
  • اسکرال

کمپرسور پیستونی (رفت و برگشتی)

این کمپرسورها از ظرفیت 18000 تا 36000BTU تولید می شوند و بدلیل صدای بالا و مصرف بالاتر تولید آن ها رو به کاهش می باشد.

کمپرسورهای پیستونی از جمله کمپرسورهای اولیه می باشند که در صنعت کاربرد زیادی دارند. امروزه این کمپرسورها در انواع بسته، باز و نیمه بسته در صنایع مختلف از جمله تبرید استفاده می شوند. همچنین ساختار ساده و کم بودن هزینهِ ساخت، دلیل استفاده از این تکنولوژی می باشد. کاربرد این کمپرسورها معمولا برای مصارف خانگی و برای ظرفیت های پایین (5 تا 10 تن) مورد استفاده می باشد. در این نوع کمپرسورها  تراکم گاز در دو مرحله صورت می گیرد.

1 – مرحله مکش

در این مرحله با پایین آمدن پیستون فشار داخل سیلندر کاهش پیدا می کند تا زمانیکه فشار طرف LP بر فشار داخل سیلندر و نیروی سوپاپ غلبه کرده و سوپاپ مکش باز می شود. در این حالت سوپاپ رانش بسته بوده و گاز از طرف LP وارد سیلندر می شود.

2 – مرحله تراکم و تخلیه

با بالا رفتن پیستون سوپاپ مکش بسته شده و همزمان عمل تراکم تا جایی صورت می گیرد که فشار داخل سیلندر بیشتر از فشار قسمت HP  و نیروی سوپاپ رانش شود. در این هنگام سوپاپ رانش باز شده و گاز متراکم شده به قسمت فشار قوی منتقل می شود.

مزایای کمپرسور پیستونی

1 – قابلیت کار در فشارهای بالا و درجه حرارت بالا یا نواحی گرمسیری

2 – ساخت راحت تر

معایب کمپرسور پیستونی

1 – لرزش دستگاه

2 – سرو صدا

3 – زیاد بودت قطعات دستگاه

4 – قابلیت پایداریکم در برابر ورود مایع

5 – یکنواخت نبودن خروجی

انواع کمپرسور دوار (روتاری)

غلطکی(پیچی)که از یک غلطک و یک سیلندر تشکیل شده است و محور با همان غلطک (روتور) بطور خارج از مرکزدر داخل سیلندر می چرخد و یک تیغه به کمک فنر، قسمت مکش و رانش را جدا می کند.

روتور روی محور خودش به چرخش در می آید و با سیلندر و غلطک هم محور نمی باشند و تیغه ها به علت خاصیت گریز از مرکز در حال چرخش بوده و به بدنه سیلندر فشرده می شوند. تراکم در کمپرسورهای دورانبر اساس چرخش بوده و به بدنه سیلندر فشرده می شوند. سطح خارجی، روتور و تیغه ها می باشند.

کمپرسورهای دورانی نوع اول دارای قدرت برودتی کم و معمولا فریونی بوده و در یخچال ها به کار می روند.

کمپرسورهای دورانی بزرگ به کمپرسور فشاری (بوستری)معروفند و در سیستم های آمونیاکی دو مرحله ای مورد استفاده قرار می گیرند. در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی دارای ابعاد کمتر و کار آن ها متعادل می باشد و نبودن سوپاپ ها و مکش و رانش باعث کم شدن تلفات هیدرولیکی در این نوع کمپرسورها می شود و این امر بخصوص در سرمای پایین بسیار مشهود است. کمپرسورهای دورانی خیلی کوچک فریونی بصورت هرمتیک(بسته) ساخته می شوند.

کمپرسورهای روتاری تک تیغه ای که در صنعت تبرید بدلیل کثرت استفاده تنها با عنوان کمپرسور روتاری شناخته می شوند از جمله کمپرسورهای با جا به جایی مثبت می باشند که در آن با چرخش غلطک، گاز ورودی فشرده می شود.

کمپرسور از یک غلطک که روی شفتی خارج از مرکز می لغزد تشکیل شده است. با چرخش شفت به دلیل محبوس شدن گاز بین غلطک و دیواره و با کاهش حجم آن، فشار آن افزایش می یابد.

برای جداسازی دو سمت کم فشار و پر فشار از یک تیغه که پشت آن یک فنر قرار دارد استفاده می شود. در این نوع کمپرسورها، خنک کاری سیستم توسط گاز خروجی صورت می گیرد.

نکته : با توجه به اینکه ورودی گاز در این نوع کمپرسور مستقیما وارد محفظه تراکم می شود و بدلیل امکان ورود مایع و آسیب دیدگی کمپرسور باید حتما قبل از آن آکومولاتور استفاده شود.

ساختمان اجزاء کمپرسور روتاری

1 – ساختمان تیغه

2 – ساختمان سیلندر

3 – ساختمان قسمت منحرک

4 – ساختمان میله (محور)

5 – ساختمان سوپاپ

6 – کاسه نمد

7 – روغن کمپرسور

9 thoughts on “بررسی تخصصی انواع کمپرسورها

    • Kornido says:

      بله تفریبا تفاوت زیادی دارند. این کمپرسورها مناسب مناطق گرمسیری و حاره ای می باشد.

  1. reza says:

    داغی این کمپرسورها رو کجا میتونم بفروشم؟ 3 تا دارم.یارو میگفت 100 تومن ندادم.گفتم حتما باید بیشتر باشه.

    • Kornido says:

      دوست عزیز بسته به داغی نوع کمپرسور قیمت ها متفاوت هستش. از 12 تومان هست تا بالای یک میلیون تومان….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما