انواع کولر گازی

انواع کولر گازی ( اختصاصی از کورنیدو )

کولر گازی ( Air conditioner ) دستگاهی است که از آن برای کاهش رطوبت و دما در داخل یک محیط بسته و انتقال آن به محیط بیرون استفاده می شود. کولر های گازی بسته به شرایط گوناگون دمایی برای سرمایش و گاها گرمایش استفاده می شوند. کولرگازی ها از سیکل تبرید پیروی می کنند که اصلی ترین اجزای آن ، کندانسور ، کمپرسور ، شیر انبساط و اواپراتور می باشد .

کولرهای گازی از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل یافته اند :

الف- بخش اصلی مکانیکی شامل :

  1. کندانسور ( تقطیر کننده )

  2. اواپراتور ( تبخیر کننده )

  3. ماده مبرد

  4. لوله مویی

ب- بخش اصلی الکتریکی شامل:

  1. الکتروموتور فن به همراه پروانه

  2. برد الکترونیکی

  3. فیوز حرارتی اتوماتیک ( overload )

  4. سنسور دما

  5. خازن

  6. تابلو برق

انواع کولر گازی :

 

  کولر گازی اسپلیت

اسپلیت یک چرخه تبرید تراکمی را به دو قسمت تقسیم کرده و یک قسمت آن در داخل محیط ساختمان و دیگری در بیرون از ساختمان و در هوای آزاد نصب می شود. با این کار قسمت پر سرو صدای سیکل یعنی کمپرسور، به بیرون از محیط ساختمان منتقل شده و تنها قسمت اواپراتور که وجود آن در داخل محیط ضروری می باشد. در داخل قرار می گیرد.

اسپلیت دیواری

اسپلیت های دیواری تنوع ظرفیتی از 9000 تا 36000 BTU/h شامل می شوند و در بعضی مدل ها دارای کمپرسور اینورتر با کمترین میزان مصرف می باشند. در این نوع کولرها پنل داخلی یا همان اواپراتور بر روی دیوار نصب می شود ، به همین دلیل به نام دیواری شناخته می شوند.

اسپلیت ایستاده  (Standing)

سیستم کولر گازی اسپیلت ایستاده دارای دستگاه داخلی و بیرونی بوده و کاملا مشابه اسپیلت ساده می باشد. تنها تفاوت این سیستم با سیستم های دیگر در این است که طراحی دستگاه داخلی این سیستم، مخصوصا فن آن، برای فضاهای بزرگ مانند سالن ها، اداره جات و مساجد مناسب بوده و پرتاب باد این دستگاها بسیار بیشتر از دستگاههای قبلی می باشد.

کولر گازی مولتی پنل یا چند تکه   (Multi Panel)

کولر گازی مولتی پنل شامل دستگاه بیرونی یا همان کندانسور و کمپرسور و چند دستگاه داخلی از انواع مختلف ذکر شده می تواند باشد. تعداد دستگاه های داخلی براساس ظرفیت تن تبرید از 2 تا حدود 100 عدد می تواند باشد.

سیستم هایی که دارای بیش از چهار پنل داخلی می باشند، معمولا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ی الکترونیکی، قابلیت کنترل و استفاده ی مجزای هر دستگاه داخلی، مانند یک دستگاه کاملاً مستقل را دارند که اصطلاحاً به آنها سیستمهای جریان مبرد متغییر (Variable Refrigerant Flow) یا VRF گفته می شود.

کولر گازی پرتابل

ساختاری کاملاً مشابه کولر گازی پنجره ای دارد، با این تفاوت که قابل حمل بوده و در محل خاصی نصب نمی شود، در همه این کولر ها باید هوای کندانسور از طریق لوله پلاستیکی قابل انعطاف به بیرون هدایت شود و موارد استفاده این دستگاه بیشتر در فضاهای کوچک و اتاقکها می باشد.

کولر گازی پنجره ای

مجموعه ای یک تکه می باشد که همه اجزای سیکل تبرید در آن قرار می گیرد و جزو ابتدایی ترین نوع کولرگازی می باشند. به دلیل آنکه نیمی از دستگاه باید در محیط داخل و نیمی دیگر در محیط بیرون و در مجاورت هوای آزاد قرار گیرد و بیشتر پشت پنجره ها چنین سیستمی می توان پیاده کرد ، به کولرگازی پنجره ای معروف هستند.

 

 

2 thoughts on “انواع کولر گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما