آشنایی با سیستم های VRF

آشنایی با سیستم های VRF

(اختصاصی از کورنیدو)

 

 VRF  که مخفف عبارت “Variable Refrigerant Flow” می باشد، به معنی جریان متغیر مبرد می باشد و یکی از پربازده ترین روشها در سیستم های تهویه مطبوع می باشد.

این سیستم شامل یک یونیت خارجی به همراه کمپرسورهای  اسکرال می باشد که می تواند همزمان 4 تا حداکثر 64 یونیت داخلی را ساپورت و کنترل نماید.

دستگاه های VRF  عملکرد جداگانه ای دارند و این عملکرد بر خلاف سیستم های اسپلیت دیواری می باشد. منظور از عملکرد جداگانه، نحوه توزیع مایع مبرد در این سیستمها می باشد. در این سیستم بر خلاف اسپلیت های دیواری که مایع مبرد مستقیما وارد پنل شده و طی سیکل گردشی مبرد، حرارت را گرفته و فقط یک پنل را ساپورت می کند، VRF ها می توانند همزمان چندین پنل را ساپورت کرده و مایع مبرد را به گردش در بیاورند.

از آنجا که مایع مبرد مجبور است به چندین پنل وارد شود و حرارت محیط را جذب کند، به نوعی انکسار درمایع  مبرد به وجود می آید. در این حالت به دلیل اینکه مایع مبرد بین چندین پنل جابجا می شود تا ظرفیت سرمایشی محیط را تامین کند، راندمان کلی سیستم پایین آمده و نسبت به دستگاه های تک پنل سرمایش کمتری را ایجاد می کنند.

از مزیت های دستگا های VRF  مصرف انرژی آن ها می باشد. همان طور که می دانیم چند کمپرسور که یک توان سرمایشی را تامین می کنند ( به طور مثال 3 دستگاه 18000 در یک واحد مسکونی )، مصرف انرژی خیلی بیشتری نسبت به یک موتور که همین مقدار توان سرمایشی را تامین میکند، دارد.

از این رو سیستم های VRF  بهترین گزینه برای پروژه های ساختمانی بزرگ و مرتفع می باشند.

در مقایسه با اسپلیت که هر پنل مسیر جداگانه رفت و برگشت لوله را دارا می باشد و برای هر پنل کندانسور جداگانه ای نیاز است، هزینه های بسیار کمتری را شامل می شود زیرا فقط یک مسیر لوله رفت و برگشت مایع مبرد وجود خواهد داشت.

برای معماران و سازنده ها به دلیل اینکه نصب آن توکار بوده و کانال کشی می شود، فرصت بهتری است تا از فضای دیوارها بهتر استفاده کنند.

سیستم VRF  در برند های مختلف با اسامی مختلفی شناخته می شود که در ذیل این اسامی را می نویسیم.

OGENERAL : VRF~ Vrf

Daikin : VRV~ Vrv

Samsung : VRV~ DVM

LG : VRF~ Multi-V

Haier : VRF~ MRV

Midea : VRV~ MDV

Haier : VRF~ MRV

Gree : VRF~ GMV

در این مقاله توضیحات ساده ای را برای درک شما هموطنان ارائه دادیم. در مقالات بعدی بیشتر به این مبحث می پردازیم و به صورت تخصصی تر بررسی خواهیم کرد.

 

11 thoughts on “آشنایی با سیستم های VRF

  1. mohsen says:

    با سلام
    شما در تلگرام هم کانالی دارید ؟ از سایتتون خیلی مطلب یاد گرفتم. ممنونم

    • Kornido says:

      بله. شما لطف دارید.
      بزودی کانال راه اندازی شده و شما را از طریق ایمیل مطلع خواهیم ساخت.

    • Kornido says:

      خیر جناب…. برای تعداد واحدهای کم صرفه با اسپلیت و کولرگازی هستش.
      دستگاه DVM هزینه اولیه بالایی داره و برای واحد های تعداد کم صرف نمیکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما