مایکروویو چیست و نحوه ی عملکرد آن چگونه است؟!

مایکروویو چیست و نحوه ی عملکرد آن چگونه است؟!

( اختصاصی از کورنیدو )

مایکروویو ( مایکروفر) یا همان اجاق الکتریکی دستگاهی است که با فرکانس بالا و طول موج کوتاه باعث گرم کردن سریع غذا و پخت و پز می شود .

این امواج الکترو مغناطیسی با توجه به ماده ای که به آن تابیده می شوند ، می توانند منعکس، منتشر یا جذب شوند. به عنوان مثال مواد فلزی این امواج را منعکس کرده، مواد غیر فلزی مانند شیشه و پلاستیک آن را از خود عبور می دهند و موادی که از مایعات تشکیل شده اند مانند انواع غذاها و حتی خود انسان آن را جذب می کنند. این امواج در جاهای دیگری مثل ارتباطات ماهواره‌اي، تلفن همراه، رادار، هدایت راه‌يابي در آسمان و دريا بكار رفته و از آنجا که جذب شدن بسیار بالایی در موادی که شامل مایعات می شوند دارند دمای آن را بسیار  بالا می برند،به همین دلیل برای آشپزی و پخت غذا نیز به کار برده می شوند.

نحوه کار مایکروویو در آشپزی

در اجاق های مایکروویو (مایکروفر)، امواج تولید شده توسط یک قطعه الکترونیکی که به آن لامپ مگنترون گفته می شود در فضای اجاق وارد شده و پس از انعکاس از دیواره های آن، توسط مولکول های درون غذا جذب می شوند. سپس با تکان دادن این مولکول ها و ایجاد سایش میان آن ها، به سرعت تولید گرما می کنند. هرچه مواد غذایی از آب بیشتری تشکیل شده و حجم کمتری داشته باشند، گرمای بیشتری را جذب خود می کنند. از آنجا که این گرما ممکن است به طور یکنواخت جذب ماده غذایی نشود، در مایکروویوهای جدید سینی های محل قرار گیری مواد، بصورت چرخشی هستند. البته بهتر است در طول پخت یا گرم شدن غذا بسته به نوع و حجم آن، چند بار در مایکروفر را باز کرده و برای پخش یکنواخت گرما، غذا را هم بزنیم.

در مقاله های بعدی از باید ها و نباید های استفاده از مایکروفر توضیح خواهیم داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما